Friday

GEMPAR- Video Pelajar Medik Kena Sepak Terajang !

Bantu mereka suarakan hak mereka!


Tuesday

Dilemma of medical college students and parents


Students who joined the private medical college in the northern region with the dream of graduating as a doctor and to serve the citizen have been affected terribly by the current woes. To attain their dreams they achieved excellent results and convinced their parents and sponsors to finance their study, in consequence of limited seats in public medical colleges.

However, what they got in the bargain is very saddening. The college underwent a dire financial crisis and hardly any action was taken by any relevant ministries, which further worsened the college’s condition. The college administrators kept promising the students and parents that the issue would be resolved and the college will return to its fame and former glory. Sadly, there were no changes.

As time passed by, the staff members and students came to the verge of attending classes by the roadside and sleeping on the pavement as the classrooms were closed, hostels were sealed, there were no administrative staff to run the show and no IT facilities.

Then the relevant ministry came to rescue the students. Several meetings were held with the students and college administrative staff to sort out the issue. In the meantime, students were left demoralised, depressed and disappointed for no fault of theirs.

Finally, after the matter was highlighted by the media and parents, the ministry came up with a solution of transferring all the students to various other private colleges for which they were supposed to sort out all issues with the involved agencies such as the Malaysian Medical Council (MMC), sponsor bodies, private universities (IPTS), etc.

The relevant authorities further arranged two open days for meeting between various IPTS, parents and students. The students were then given the names of the colleges to join and were even called up by the respective colleges for admission and some even held informal orientations and also were informed of the date to begin classes.

Students and parents were relieved that at least now they would be able to study in peace despite being demoted due to syllabus matching, although most colleges supposedly should have a similar type of syllabus.

Unfortunately, within few days, students were left in a limbo again. There were changes in plan due to no proper agreement between the two relevant ministries in view of quota distribution for a few specific medical colleges. Students and parents were overwhelmed by disappointment again and felt that they were being kicked around like a ball.

I am writing this on behalf of many parents and students who are undergoing so much of struggle and mental agony apparently for no fault of theirs. Is this the price that they have to pay ? I hope that no student or parents should undergo this physical, mental and financial trauma in the future.
 
 
 

Saturday

AUCMS students in limbo again due to quota ruling




CYBERJAYA: Parents of students affected by the Allianze University College of Medical Sciences (AUCMS) financial crisis are appealing to the relevant authorities to relax the regulations for the medical course at certain private higher education institutions.

Following instructions from the Education Ministry last week, AUCMS students had enrolled in other institutes to continue their studies while the university college sorts out its financial situation.
However, after registering and paying the fees, these students were informed that their chosen institutes would exceed the lecturer-to-student ratio set by the Malaysian Medical Council (MMC) and they would have to be placed in other institutions.

A representative of the parents, Azman Taher, has appealed to the MMC and the Education Ministry to relax the quota ruling so that these students could continue their studies after being in limbo for six months.

“Let the students stay in the university of their choice,” he told the media yesterday after a briefing for students and parents by AUCMS officials at Cyberjaya University College of Medical Sciences (CUCMS).

He added that about 230 AUCMS students, including his daughter, had registered in CUCMS.
Another parent, who did not want to be identified, questioned why AUCMS and the ministry did not inform them of the quota during the briefing on alternative institutions last month.
“Our children have chosen CUCMS because its syllabus is about 85% similar to AUCMS’,” he said, adding that it was the same scenario at AIMST University and Universiti Kuala Lumpur Royal College of Medicine Perak.

During yesterday’s briefing, AUCMS registrar Datuk Basir Elon said the affected students could now choose to enrol in six other institutions – Melaka-Manipal Medical College, UCSI University, MAHSA University, Management and Science University (Bangalore, India campus), SEGi University and Lincoln University College – to continue their studies.
A memo by AUCMS dated Oct 20 said the students would be informed of their new institution by Monday.

Jenama Tudung Labuh Muslimah Terbaru : REDUP HATI


Bismillahirrahmanirrahim..

Pada peminat tudung labuh bidang 60, bentuk empat segi ala bawal, khususnya yang jenis bercorak,

Saya cadangkan awak semua follow Facebook : Redup Hati-original untuk dapatkan koleksi terkini.

Harga berpadanan dengan kualiti kainnya sangat menjaga penampilan Muslimah. Tidak jarang, Mudah Dibentuk, Lasak. 

Mudah dipakai untuk solat, bersukan, travel, melancong. Inshaa ALLAH multipurpose.

Saya menjemput semua pembaca blog untuk klik link ini, dan mohon sebarkan kepada rakan-rakan Muslimah yang berminat..moga semua mendapat manfaat.. 

Saya tahu, ada berpendapat, nak tutup aurat, tak semestinya bertudung labuh/besar, tapi,Inshaa ALLAH, cara terbaik menutup aurat adalah dengan memakainya. 




Sunday

15 Petua Kaya Raya Oleh Lelaki Tua Misteri

 Cerita ini diperolehi daripada laman web thevocket.com. Cerita asalnya dikongsikan oleh seorang pengguna Facebook, Dato’ Roslan Ab Hamid. 

Ianya mendapat perhatian ramai dengan menerima jumlah like dan komen yang tinggi. Cerita ini memberi inspirasi kepada orang ramai bagaimana mahu hidup dengan lebih bermakna di atas muka bumi ini. Kami kongsikan kisah Lelaki Tuan Berkain Pelikat ini di bawah.

15 Petua Kaya Raya Oleh Lelaki Tua Misteri Berkain Pelikat 1x1.trans informasi  Images
Saya jumpa lelaki tua ini. Selalu lepas Asar dia iktikaf di masjid. Baca al Quran. Umur 70an. Duduk rumah  dekat masjid. Rumah agam besar dan menarik. Hartanya disana sini, bangunan komesil tengah bandar. Milikan RM35juta. Pendapatan pasif kutip sewa RM70,000 sebulan. Belanja RM20,000. RM50,000 sedekah dan infaq. 
Dia tenang bersendirian meladeni anak cucu. Saya mahu ambil gambar. 

Dia menolak. katanya malu.Saya minta formula. Dia berikan 15. Saya catat dan mahu kongsikan. Bolehkah saya kongsikan?

#1 – Pertama, dia kata muliakan ibu bapa. Doa ibubapa adalah segala galanya. Ia tiada hijab terus termakbul. Raikan ibubapa. jaga mereka sepanjang usia. Doakan mereka apabila telah tiada.

#2 – Jaga masa. Ia datang dan berakhir. Urus masa antara 5 waktu solat. Atur kerja dengan sebaik cara. Pada setiap waktu ada perkara yang kita mulakan. Ada di masjid sebelum azan. masuk waktu terus solat. Selepas solat bertebaran berusaha cari rezeki.

#3 – Berdoa dengan khusyuk. Serah pada Allah. Tawakal. Allah tahu apa yang terbaik untuk kita.

#4 – Namun begitu kena usaha. Usaha pagi petang siang malam. Usaha sungguh sungguh. Usaha bermula dengan pasang niat. Lepas itu buat buat buat. Sampai dapat. Tidak dapat, usaha lain pula. Masa buat baca al Quran. Maka dia pun nasihatkan saya,

“Orang yang membaca surah Al-Ikhlas satu kali sama ganjarannya dengan memperoleh ganjaran membaca sepertiga Al-Quran. Jadi jika membaca surat Al-Ikhlas tiga kali mendapat ganjaran seperti membaca satu Al-Quran.
Rasulullah SAW pernah bertanya “Siapakah antara kamu yang dapat khatam Qur’an dalam jangka masa dua-tiga minit?” Tiada seorang dari sahabatnya yang menjawab. Malah UmarAl Khattab r.a telah mengatakan adalah mustahil untuk mengatam Qur’an dalam begitu cepat.

Ali Abi Talib r.a pun membaca surah Al-Ikhlas tiga kali.Rasulullah SAW menjawab dengan mengatakan bahawa Saiyidina Ali betul.

Membaca surah Al-Ikhlas sekali ganjarannya sama dengan membaca 10 juzuk kitab Al-Quran. Apabila membaca surah Al-Ikhlas sebanyak tiga kali khatamlah Quran kerana ianya sama dengan membaca 30 juzuk Al-Quran.

Sabda Rasullullah SAW: “Sesiapa membaca ‘Qul huwAllahu Ahad’ sebanyak 3 kali, dikurniakannya pahala seperti pahala orang yang membaca Al-Quran sekali khatam.”

Lelaki tua itu berkata, mulut dia tidak berhenti baca surah al Ikhlas. Kadang kadang sampai 1000 kali sehari. Dan tiap lepas asar masa dia iktikaf dan baca Al Quran.

#5 – Jaga Kesihatan. Jaga kesihatan. jaga kesihatan. Banyak berjalan kaki. Banyak. minum air masak atau air mineral. Jaga makanan.Kata lelaki tua ini lagi:

#6 – Hidup kena buat target. Ada wawasan. Ikat perut. Usah membazir. Mula dengan makanan. Makanan dan minuman mesti habiskan. Usah lagak orang kaya, padahal kita teman pada syaitan. Sentiasa belanja orang. Makan dikedai kecil. Perhatikan kebersihan kedai. Apabila bersih masuk. Disitu kita temui ramai orang susah. Belanja mereka..

#7 – Waktu maghrib usah ada atas jalan. Apabila dalam perjalanan berhenti. Cari masjid. Apabila dirumah, tutup pintu rapat rapat. Malam buang sampah sarap. Basuh pinggan mangkuk. Pastikan semua teratur sebelum tidur. Gunakan waktu antara maghrib dan isyak untuk tuntut ilmu agama. Boleh dengar orang mengajar. Boleh juga baca kitab. Lepas Isyak buat kira kira untung rugi. Siapkan bahan dan pakaian untuk kerja esok hari.
#8 – Usah takut jumpa orang. Walaupun 5 minit mahu berjumpa. Pergi sendiri. Usah pakai posmen apabila depani soal penting. Kita rangkak panjat bangunan. Tunggu. Biarlah kita ambil masa berhari hari perjalanan. yang penting sampaikan dengan tangan sendiri.Tenung mata dan baca “ayat ayat pengasih”. Hehehe. (Nota tambahan: Surah Yusuf: Ayat 4)

#9 – Balik malam, usah cakap penat. Usah cakap letih. Usah cakap sakit. Apabila sakit senyum. Allah sedang luruhkan dosa. Lepas sakit kita lagi bertenaga. Siapakah dalam dunia yang tidak pernah rasa sakit. Jatuh. dihina. Semua termasuk Rasulullah SAW. Namun, baginda ajar kita maafkan semua orang.

#10 – Niat mahu kaya. Niat mahu bantu ramai orang. Niat mahu jadi manusia berguna.Niat itu macam tulis surat. Dulu tiada internet, Macam tulis surat la. Salah tulis alamat akan sampai salah tempatlah surat itu. Maka tulis alamat betul betul. Niat mahu kaya, supaya kita dapat bantu ramai lagi orang. Mahu membahagiakan ramai orang.

#11 – Mula berniaga, usah buat pinjaman. Cukup dengan apa yang ada ditangan. Itu masa kita belajar. Berniaga ini seni. Kita sahaja tahu maksud lakaran. Terbakar tangan biasa. Namun, dengan duit sedikit kita tak rasa sangat panasnya. Usah samakan orang dengan kita. Mereka lain tak serupa.
(Kedai mula mula di mulut sahaja.) Senyum mesra, mulut manis. Usah sombong.sentiasa tegur dan sapa manusia. Kita berniaga dengan manusia.Berniaga dengan siapa sahaja. Andai kata kita kaki surau. Berniaga dengan orang surau tidak jadikan kita kaya. Berniaga dengan semua orang walaupun dia haprak keparat. Yang penting tunai. Ada duit kita cerita. Ada barang kita jual.

#12 – Modal kita adalah daya penarik yang pada diri kita. Daya penarik adalah ciri yang ada dalam diri yang buat orang lain rasa senang dengan kita. Cari ilmu tentang produk. Apabila orang tanya jawab dengan lancar dan petah. Jelas. sebut satu demi satu. Usah ragu ragu dan termanggu. Kongsi bukan jual. Ingat sentiasa kongsi dengan semangat membara. Orang jatuh cinta dengan semangat kita.

#13 – Apa lagi..ahaaa..masa mula niaga biar mendalam dulu. Usah cepat mahu melebar.Fahamkah apa pakcik cakap. Maksudnya biar berjaya satu demi satu. Apabila mula guna modal sendiri, kemudian buat sungguh sungguh sampai berjaya. Lepas dah nampak hasil, mula lebarkan. Masa itu boleh la mahu buat pinjaman. Kita sudah ada ilmu bisnes.
***
(Cukuplah tu. Masa ni Lelaki Tua Berkain Pelikat sudah mahu berhenti. Saya senyum peluk dia dan kata, “baharu ada 13 anak sungai di syurga. Tambah sampai 20″. Saya buat contengan kata dia dalam kepala)
***
#14 – Kita kena buat promosi apa jua yang kita bisnes. Produk tak boleh bercakap. Sejak bila pula lah produk boleh bercakap. Orang kena tahu apa yang kita buat. Caranya buka bank emosi dengan setiap pelanggan kita. Pelanggan yang puas hati datang lagi. Datang lagi. Sekarang pun Pak Cik masih buat bisnes sikit sikit. Perumahan. Pak Ciik buat lima rumah sekali siap. Siap baharu jual. Pak Cik buat cantik. Jual mahal. Orang beratur mahu beli. Jual barang siap. Usah jual barang dalam laut yang tidak tahu tersangkut pada pukat atau tidak. Tidak berkat begitu.

#15 – Apabila bisnes sudah maju, usah berlagak. Dahulu Pak Cik suka gunting rambut kedai Nawi. Dia tanya “Bagaimana Pak Cik mahu gunting rambut? Pak Cik jawab , “Dengan senyap senyap tapi cantik”. Anak fahamkah apa Pak Cik cakap ni? Jawab saya, “Faham Pak Cik, saya juga gunting rambut disitu sejak umur 15 tahun”. Hehehe. Maksudnya usah gosip sana gosip sini, balun orang sana balun orang sini. Usah peduli rambut atas kepala orang lain. Apa yang utama rambut kita tersisir rapi. Bijak anak ni. Apa nama? Yesss. Dia sudah tanya nama saya. Maknanya saya sudah dapat Mentor Lelaki Tua Berkain Pelikat.

#16 – Anak..ingat kita hidup sungguh sebentar, macam main bola sahaja. 90 minit tamatlah permainan. Itulah lebih kurang bandingan hidup didunia ini. Kita kejar bola. Cuba jaringkan gol. Apabila sampai tiupan wisel, tahulah keputusan. Apabila malaikat maut datang jemput kita, habislah kita. Ada dunia kekal abadi di sana. Usahlah kita berlagak sombong masa berjalan atas bumi Tuhan ini.
Paku yang nampak tidak rapat ke papan, akan diketuk oleh Tuan Rumah. Itulah perumpamaan hidupan. Rapat ke bumi. Sujud pada Tuhan. Bacalah surah ar Rahman ayat 46, “Dan orang yang takut akan keadaan dirinya di mahkamah Tuhannya (untuk dihitung amalnya), disediakan baginya dua syurga”

#17 – Pak Cik bersyukur sampai ke tahap ini. Pak cik bersyukur. Syukur itu tandanya apabila Pak Cik rasa tak layak terima, namun Allah berikan juga. Pak Cik habiskan masa dalam waktu kecemasan ini dengan memandang yang memberi nikmat bukan pada nikmatnya. Anakku bersyukurlah. Masih punya masa mengatur tapak menjejaki orang hebat dalam agama.
Dunia ini tidak lebih dari sayap nyamuk sahaja. Usah letak dunia di hati. Tetapi berusahalah supaya dunia dalam genggaman tangan kita. Pak Cik pakai kereta besar, bukan untuk apa namun Pak Cik mahu menikmati apa rasa sayap nyamuk itu. Kalau sayap nyamuk itu sudah rasa nikmatnya, bayangkan nikmat di syurga.

#18 – Anak… Apabila mahu makan nasi, dapatkan beras. Cakap cakap dan sembang sembang tidak hasilkan beras. Rajin usaha. sampai waktu solat. Solat itu tiang agama. Usah terjerat dengan penyakit umat akhir zaman. Mereka cintakan dunia. Takutkan mati. Hakikatnya mati itu pasti. Namun, jangan kerana takutkan mati duduk atas masjid semata mata dan harapkan hidangan turun dari langit.
Tidak boleh begitu. Cuba beri masa untuk semua perkara. Umur macam Pak Cik sekarang, hari hari biasa, 6 jam tidur. 6 jam bekerja. 6 jam duduk atas masjid. 6 jam bersama anak cucu cicit. Anak, ada Pak Cik ingat, Nabi SAW sebut, “Peliharalah lidahmu, luaskan rumahmu dan tangislah dosamu”. Cuba anak check siapa perawinya. (nota: Hadis riwayat at Tirmizi)

#19 – Anakku kita bukan orang sufi. Mereka lain. Kita orang biasa,
“Apabila kemiskinan datang bertandang mengetuk di pintu, kasih sayang segera terbang keluar ikut jendela. Saat itu sahabat dekat mula menjauh, kesusahan bagaikan banjir besar menghanyutkan segalanya pergi dan ianya hanya kembali apabila kita kaya semula”
Rajinlah berusaha. Wang bukan segala galanya. Namun banyak perkara dalam dunia sekarang perlukan wang anakku. Wang bukan raja. Wang adalah hamba perkasa yang memudahkan banyak perkara. ramai orang sedikit sedikit sebut Tuhan, pada hal hati mereka bersimpang simpang.

#20 – Cuba sedaya upaya supaya ada wuduk pada tubuh kita. Ianya adalah cara terbaik cucikan diri. Cuba mandi setiap kali sebelum masuk waktu. Tidak dapat kerana banyak masa di pejabat, mandi 3 kali sehari. Sebelum subuh, sebelum maghrib dan sebelum isya’. InsyaAllah kita rasa bersih dan tenang dari segi luaran. Sewaktu berdiri mahu solat, rasakan ketakutan luar biasa. Kita sedang menghadap Allah Raja dan Tuan kepada segala Raja.

http://kisahbest.org/2014

Wednesday

AYAT Mohon Dikurniakan Rezeki yang TIDAK HABIS


Rakyat Malaysia yang sangat Positif Lepas Kena Saman Laju.RESPECT!

Dipetik daripada FB OH Media!



  • errk saya tuan punya gambar ni, nak wat kronologi sket:
  • gambar ni kejadian sebenar 3bulan lebih lepas
  • saya termissed satu exit di federal hway nak pi keje xikut laluan motor dan terus menuju exit depan pj hilton. nampak kuda putih pastu cilok2 last2 sangkut kat trefik light belakang bas xleh nak gerak mana. abg kuda putih sampai terus tarik kunci hehe. menyedari dan akui salah sendiri maka saya serah jela diri dan bagi kerjasama. asalnya abg polis ni marah2 jugak tapi saya buat lawak sikitla.. yela saya buat salah, polis pulak jalankan kerja dia. masing2 bagi kerjasama kan mudah. last2 sembang sket gelak2 sambil dia tulis saman saya mintak izin amek gambar kenangan dan minta dia senyum. dah kene saman kenela bayar kan, xkanla nak buat muka sedih/hampa/marah. buat muka apa pon tetap kene bayar. baik kita happy
  •  gaji sy besar? tak kot. apa kaitan polis keluarkan saman dengan gaji. polis tak tengok payslip org nak kuarkan saman
    d. moto besar? x jugak. moto beli terpakai dan usaha gigih sendiri dari bawah. kawan2 permotoran yang rapat kenal saya mcmana
  • apa pon minat kita, ada undang2 yang dikuatkuasakan, kita minat custom modifikasi? teruskan minat tu. biar kita dengan minat kita dan pihak berkuasa jalankan tugas mereka. 
  • tiada rasuah. saman pon dah lama dijelaskan