Sunday

Perkahwinan Campur : sebab nak anak 'mix' atau Dakwah ??


"Dan di antara tanda-tanda kekuasaan Allah ialah, Allah menciptakan isteri-isteri bagi kamu dari jenis kamu sendiri, agar kamu dapat hidup tenang bersama mereka. Kemudian Allah menciptakan kasih-sayang di antara kamu (antara suami-isteri)" [Surah Ar-Ruum: 21]

Apa pandangan apabila kamu mendengar seorang gadis muslimah tiba-tiba membuat keputusan untuk mengahwini seorang lelaki beragama Buddha,berlainan negara contohnya...pasti orang ramai atau kaum kerabat si gadis tu akan pandang dulu kan sama ada mampu ke tak dia nak hidup bersama dengan lelaki tersebut. Paling kritikal, fikiran tentangan nasib apa pegangan agamanya akan kukuh seperti dahulu?? atau berkarat dek reaksi oleh molekul-molekul oksigen dan wap air di tengah-tengah persimpangan??
ok. saya tak tau nak hurai dari aspek agama dengan lebih mendalam, bukan tak reti tapi takut tersalah tembak lak.dosa2. tapi saya suka membaca artikel pasal perkahwinan campur/ dakwah muallaf melalui perkahwinan.

untuk kali ini cukup lah kalau saya hanya nyatakan persoalan tentang isu sebegini.
  •  bagaimana kita mahu mengetahui sudah layak atau tidak si gadis itu mahu menerangkan islam kepada bakal suaminya itu?? ada ke garis panduan yang cakap hanya sesetengah 'perempuan muslim' yang macam ni,macam ni ' je boleh berdakwah kepada pasangan yang muaallaf.
  • orang selalu cakap,lelaki muslim kalau berkahwin dengan perempuan bukan muslim tak pe, sebab senang nak didik. yeke???? kadang-kadang fikir macam betul juga. anda rasa??
tapi, kalau ada yang nak berkahwin campur just sebab ber'imagine' mahu anak yang muka hensem cun melecun kalah Cristiano ronaldo,memang tersasar ah niat anda kan. sebab tak tau lagi mampu ke tak.opss lazer you. (you baru tau ke?.haha.)

k. itu saja.

note : tak habis-habis diserang.
" Ko ne tak puas ber'facebook' lagi ke sampai buat page ko sendiri??". 

Geng,betul2 saya tak dak idea nak balas.emm bukan xde idea,tapi malas nak laayan manusia sebegini. saya tau saya bukan selebriti atau artis yang sering berkumandang di majalah.eh x. radio/tv. tapi tak semestinya artis je boleh ada page klo ko nak tau. Sebab saya rasa saya sudah menjadi 'multipurposes' punya orang, kira page tu jadi tempat untuk saya share pape pasal 'kerja'.like update shawls baru dari blog ke.
jelas ke penerangan ne? pas ne malas ah mau jawab2 soalan kanak2 macam ne.
lagi satu sebab kewujudan page ku itu adalah:
cun kan angka atas neh?? hehe.. tapi sory,saya tak boleh approve seramai itu. fb personal dah meletup. ramai da saya cuba remove/filter. kebanyakan lelaki aa..yang tak kenal langsung,letak pic ntah sape2 and nama macam baca signboard tengah jalan. dan juga yang jenis spesies 'mulut longkang'. macam mana tuh?? emm....like suke bagi ayat-ayat makian/lucah. so,Sory-sory. saya memang utamakan gadis-gadis/wanita sahaja sekarang ne.